HOV logo BANNER

قتل دو عضو جبهۀ مقاومت هندوراس محکوم است

گرانما بین المللی

5 اکتبر 2009

تگوسیگالپا، 4 اکتبر 2009. سازمان های مقاومت و حقوق بشر هندوراس، قتل ماریو کونترِراس[2]، معلّم و معاون مدیر مؤسّسۀ آبلاردو فورتین[3] و آنتونیو لِئیبا[4] رهبر لنسا ها[5]، دو عضو جبهۀ مقاومت را که گفته می شود از سوی قاتلین اجیر شده کشته شده اند، محکوم می کنند.

بنابر گزارشات مقدّماتی از سوی کمیتۀ بستگان گروگان های مفقودالاثر در هندوراس (COFADEH)، کونترِراس در 100 متری منزل خود به وسیلۀ دو مرد ناشناس سوار بر یک موتور، از ناحیۀ صورت دو بار مورد اصابت گلوله قرار گرفت. او به بیمارستانی انتقال یافت، امّا مدّت کوتاهی پس از رسیدن به بیمارستان جان باخت. (گزارش تِله سور)

مرکز پیشگیری، درمان و توانبخشی قربانیان شکنجه و خانواده های آنان (CPTRT) تصریح نمود که "به گفتۀ بستگان این اشخاص که در صحنه حاضر بوده اند، احتمال آن می رود که این حملات از سوی قاتلین اجیرشده صورت گرفته باشد؛ به خصوص با توجّه به این که هیچ یک از اموال قربانیان مفقود نگشته است، که این مورد، احتمال سرقت را منتفی می کند."

هم چنین جسد آنتونیو لئیبا، رهبر لنسا ها و عضو دیگر جبهۀ مقاومت، در منطقۀ سانتا باربارا[6]، واقع در غرب کشور، یافت شد. مطابق با منابع نزدیک به قربانی، او هنگام صبح ربوده شد و جسد او بعد از ظهر و در روستایی در این منطقه پیدا گشت.

خانم برتا اولیبا[7]، سرپرست کمیتۀ بستگان گروگان های مفقودالاثر در هندوراس (COFADEH)، به رسانه های بین المللی گفت که تعدادی از رهبران اپوزیسیون، از سوی اشخاص ناشناس تهدید به مرگ شده اند و این که سازمان او نگران امنیّت آن ها می باشد.

او خاطر نشان ساخت که در میان افرادی که تهدید شده اند، کارلوس ره یِس[8] (کاندیدای ریاست جمهوری)، رافائل آلِگریا[9] (رهبر کشاورزان)، خوآن باراهونا[10] (رهبر کارگری)، سیلبیا آیالا[11] (نمایندۀ چپ گرا) و آندرس پابون[12] (فعّال حقوق بشر) قرار دارند.

برگردان:

کمپین دست ها از ونزوئلا کوتاه (بخش ایران)

 


[1] http://www.granma.cu/ingles/2009/octubre/lun5/Honduran.html

[2] Mario Contreras

[3] Abelardo Fortín

[4] Antonio Leiva

[5] لِنسا ها (The Lenca) گروهی از مردم بومی جنوب غربی هندوراس و شرق السالوادور می باشند. در هنوراس، لنسا ها بزرگ ترین گروه بومی این کشور، با جمعیتی معادل تقریباً 100.000 نفر، هستند. نگاه کنید به:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lenca_people

[6] Santa Bárbara

[7] Berta Oliva

[8] Carlos Reyes

[9] Rafael Alegría

[10] Juan Barahona

[11] Silvia Ayala

[12] Andrés Pavón

Join / affiliate to the campaign!

Make a donation!

Hands Off Venezuela's financial resources are limited so we rely on our supporters around the world.  Please make a donation of any size towards building the campaign

Facebook